Ποιός ο θεός των αιρετικών;

10 03 2011

Τα αμαρτήματα της αίρεσης, του σχίσματος και της ανταρσίας δεν είναι νέα στην Εκκλησία της Ανατολής και της Δύσης. Ο άγιος Αμβρόσιος, επίσκοπος Μεδιολάνων, έγραφε το 389 μ. Χ. : «Ακόμη και οι αιρετικοί φαίνονται ότι έχουν τον Χριστό. . . Κανένας απ’ αυτούς δεν αρνείται το όνομα του Χριστού. Κι όμως καθένας, που δεν ομολογεί όλα όσα ανήκουν στον Χριστό, στην πραγματικότητα αρνείται τον Χριστό» .

Μερικοί άνθρωποι στις ομολογιακές «Εκκλησίες» «εμφανίζονται επίσης ότι έχουν τον Χριστό». Αυτοί ίσως, επιζητώντας κάποια ειδική, σχεδόν μαγική εξουσία για τους εαυτούς τους, εκλαμβάνουν την πολύ ειδική διδασκαλία του Ιησού για την Εκκλησία έξω από τη συνάφειά της και την προσαρμόζουν προσωπικά στους εαυτούς τους . Έτσι εξηγείται ο τρόπος, με τον οποίο ακούγεται μία πολύ θερμή προτεσταντική προσευχή: «Ω Κύριε, ερχόμαστε κοντά σου οι παρακαλούμε για τούτο και για κείνο. Δεσμεύουμε, Κύριε, τον ουρανό, ώστε αυτό που ζητούμε να γίνει εδώ στην ,γη διότι Συ είπες, όπου είναι δύο ή τρεις συγκεντρωμένοι. . .».

Σε μία τέτοια «προσευχή» υπάρχει ένα περίεργο λάθος. Η «προσευχή» αυτή είναι τόσο άσχετη, όσο, εάν κάποιος διάβασε τα ντοκουμέντα για τη ίδρυση της Αμερικής έξω από τη συνάφειά τους και άρχισε να δανείζεται διαπιστευτήρια της κυβερνητικής εξουσίας και να διανθίζει τους προσωπικούς του λόγους με φράσεις όπως οι ακόλουθες: «Εγώ, η Δικαστική εξουσία εντέλλομαι. . . » ή «Σ’ αυτήν την περίπτωση η εισήγησή μου πέρασε από την πλειοψηφία και τώρα είναι νόμος» ή «Ασκώ βέτο σ’ αυτή την πρόταση και ασκώντας την εξουσία που μου παραχωρήθηκε. . . » ή «Εν ονόματι του Συντάγματος των Ηνωμένων Πολιτειών σε διατάσσω να πλύνεις τα πιάτα».

Εάν κάποιος μιλούσε κατ’ αυτόν τον τρόπο στις καθημερινές του συνομιλίες σίγουρα θα αμφιβάλλαμε για την διανοητική του υγεία. Το ίδιο ισχύει και για πολλούς καλοπροαίρετους θρησκευτικούς ανθρώπους αφού δανείζονται με άκομψο τρόπο από τις Γραφές τα διαπιστευτήρια μιας ειδικής εξουσίας, που φανερά κρατήθηκε από τον ίδιο τον Χριστό για ολόκληρη την ιεραρχία της Εκκλησίας στην κανονική και μοναδική αποστολική της αυθεντία, ύστερα τα οικειοποιούνται. «Διότι αυτοί είναι πηγές χωρίς νερό, σύννεφα που περιφέρονται από την θύελλα. Διότι εκστομίζουν υπεροπτικούς λόγους γεμάτους ματαιότητα. . . Θα ήταν καλύτερα γι’ αυτούς να μην είχαν γνωρίσει το δρόμο της δικαιοσύνης παρά, αφού τον γνώρισαν, να απομακρυνθούν από την άγια εντολή» (Β’ Πε 2,1721).

ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΕΔΩ: http://www.egolpion.com/apathlh_af8entia.el.aspx

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΟ KATAΠΛΗΚΤΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ :

“ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΙΣΤΗ ΣΤΟΝ ΑΙΩΝΑ ΤΩΝ ΨΕΥΤΙΚΩΝ ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ”

του FRANK SCHAEFFER



 


Ενέργειες

Πληροφορίες

24 σχόλια

10 03 2011
« ΣΗΜΕΡΙΝΑ

[...] Ποιός ο θεός των αιρετικών; « ΑΝΤΙΑΙΡΕΤΙΚΟΝ ΕΓΚΟΛΠΙΟΝ. [...]

11 03 2011
Στέλιος

Καταπληκτικό!! Και αυτό και το άλλο άρθρο από απόσπασμα του ίδιου συγγραφέα.

11 03 2011
T.E.

Ανοησίες!

Αυτά που υποσχέθηκε ο Χριστός αφορούν κάθε άνθρωπο. Ο Χριστός δεν είπε ότι αν η Εκκλησία μαζευτεί στο όνομά μου…. που θα ήταν ανόητο διότι στο όνομά Του αυτή πάντα υπάρχει – αλλά όπου 2 η 3 ΑΝΘΡΩΠΟΙ στο όνομά Του, αλλά έχετε πνευματικότητα να καταλάβετε ότι ο Θεός δεν δεσμεύεται από οργανισμούς;

Φυσικά δεν περιμέναμε τίποτα άλλο από έναν φανατικό πρώην Προτεστάντη που βρήκε και αυτός την “αληθινή Εκκλησία” αλλά αυτή τη φορά στο χώρο των Ορθοδόξων…

Θα έχετε πολλά να απαντήσετε στο Χριστό που κατακρίνετε ανθρώπους που αγαπούν τον Χριστό ασχέτως πόσο ορθά αντιλαμβάνονται τα δόγματα…

11 03 2011
T.E.

Ο Χριστός δεν δεσμεύεται ως προς το να σώσει τον άνθρωπο… ατυχές και ανόητο το παράδειγμα περί Συντάγματος ΗΠΑ…

11 03 2011
Evmandre

Εκπληκτικό βιβλίο όντως, πραγματικά μια κατάθεση ψυχής από τον συγγραφέα, μεγάλη υπόθεση που κατάφερε να συνέλθει από αυτήν την παραφροσύνη μετά από 20 χρόνια, ποιος ξέρει τι θα βίωσε εκεί μέσα ο άνθρωπος.

11 03 2011
Evmandre

H αλήθεια αγαπητέ Τ.Ε. θεμελιώνεται στην Ιστορία και όχι απλώς σε «θεολογικές» ιδέες της πλάκας ή σε υποκειμενικά συναισθήματα και ουτοπίες. Επομένως, εάν υπάρχει μία ιστορική Εκκλησία, αυτή δεν υπάρχει στις καρδιές μας, αλλά στην πραγματικότητα, στην ιστορία, στον τόπο και στο χρόνο, όπως ακριβώς ήταν ο Χριστός, όταν περπατούσε επάνω στη γη.
Οπότε κ. Τ.Ε. κυμαίνεσαι εκτός τόπου και χρόνου!!

11 03 2011
fotistsakiris

Αναφορικά στο σχόλιο του Τ.Ε.

Ο Θεός μας έδωσε μια γραμμή και μια παράδοση για το πως ενεργεί την σωτηρία των ανθρώπων και επίσης πολλά παραδείγματα από πλάνες που οδηγούν στην απώλεια. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεσμεύεται από κάτι. Απλώς σημαίνει ότι δημιούργησε νόμους δια των οποίων κανένας δεν μπορεί να μετέχει στο θείο όντας βρώμικος και δυσσεβείς. Η δε αίρεση κατά τον άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή, είναι η κορυφή της βρωμιάς και της δυσωδίας.
Όσο αφορά την αντίληψη των δογμάτων, αυτό που έχει σημασία είναι η καθαρότητα, η ειλικρινής δηλαδή προαίρεση του ανθρώπου να δεχτεί την Αλήθεια. Εδώ έγκειται και η ελευθερία του. Τότε ο άνθρωπος έχει τις προϋποθέσεις να γνωρίσει την αλήθεια και η Αλήθεια να τον ελευθερώσει, με επακόλουθο αποτέλεσμα να αποδέχεται και τα αληθινά δόγματα, δηλαδή την αλήθεια της Εκκλησίας.
Ο Χριστός είναι ο Θεός, όμως σέβεται την ελευθερία του ανθρώπου. Αν ο άνθρωπος, έχει κακή προαίρεση, δεν τον αναγκάζει να Τον δεχτεί όπως όντως είναι “καθώς εστί”.
Όσο δε για το παράδειγμα του Συντάγματος, θα μπορούσα να συμφωνήσω μαζί σου ότι είναι ατυχές, όμως όχι γιατί δεν αποδίδει το νόημα των πράξεων των αλλόδοξων -αιρετικών, αλλά γιατί είναι πολύ φτωχό, το να παραλληλίζεις τον Νόμο της Αγάπης του Ευαγγελίου, με ένα ανθρώπινο κατασκεύασμα. Αλλά και πάλι όμως, η ιερή παράδοσή μας είναι γεμάτη από τέτοιους παραλληλισμούς, όπως αυτός του ήλιου με τον Χριστό.

11 03 2011
Στέλιος

Καλώς όρισε ακόμα ένας δήθεν ‘’αδογμάτιστος’’ Προτεστάντης.
Είσαι ανώτερος απο όλους αυτούς που αναφέρει το άρθρο? Δηλαδή είσαι ανώτερος του αγίου Αμβροσίου που είπε (όπως αναφέρεται στο απόσπασμα)… “«Ακόμη και οι αιρετικοί φαίνονται ότι έχουν τον Χριστό. . . Κανένας απ’ αυτούς δεν αρνείται το όνομα του Χριστού. Κι όμως καθένας, που δεν ομολογεί όλα όσα ανήκουν στον Χριστό, στην πραγματικότητα αρνείται τον Χριστό» .

11 03 2011
Στέλιος

T.E.
‘’ Αυτά που υποσχέθηκε ο Χριστός αφορούν κάθε άνθρωπο’’
********************************************

Σαφώς. Κάθε άνθρωπο. Ο απ Παύλος όμως διδάσκει ότι σε ΕΝΑ σώμα μας συνδιάλλαξε ο Θεός και όχι σε πολλά.
«…διά να κτίση εις εαυτόν τους δύο εις ένα νέον άνθρωπον, φέρων ειρήνην, και να συνδιαλλάξη αμφοτέρους εις εν σώμα προς τον Θεόν διά του σταυρού, θανατώσας δι’ αυτού την έχθραν». (Εφεσίους β 15-16). Το σώμα είναι ΕΝΑ και όχι πολλά. Επομένως, οφείλουμε να το βρούμε στην ιστορία, και αυτή αρχίζει από το 33 μ Χ από την ημέρα της Πεντηκοστής. Είσαι ανώτερος από τον απ Παύλο που μιλάει για ΕΝΑ σώμα?

11 03 2011
Στέλιος

Τ.Ε
‘’ Ο Χριστός δεν είπε ότι αν η Εκκλησία μαζευτεί στο όνομά μου…. που θα ήταν ανόητο διότι στο όνομά Του αυτή πάντα υπάρχει – αλλά όπου 2 η 3 ΑΝΘΡΩΠΟΙ στο όνομά Του, αλλά έχετε πνευματικότητα να καταλάβετε ότι ο Θεός δεν δεσμεύεται από οργανισμούς;
*********************************************

Δείχνουν τα λόγια του Χριστού «Όπου είναι δύο ή τρεις συνηγμένοι στο όνομά μου, εκεί είμαι και εγώ εν μέσω αυτών», πλήρη εκκλησία?

Όχι. Δεν είναι πλήρης εκκλησία, διότι δεν απαρτίζεται από τον υπόλοιπο λαό, τους διακόνους, τους πρεσβυτέρους, και τον επίσκοπο. Ο Χριστός τονίζει ότι όπου είναι 2-3 πιστοί συγκεντρωμένοι στο όνομά Του, εκεί είναι για να απαντήσει στο αίτημα τους. Περί αιτήματος μιλάει, και όχι περί σύστασης εκκλησίας. Προηγουμένως έχει πει…«Πάλιν σας λέγω ότι εάν δύο από σας συμφωνήσωσιν επί της γης περί παντός πράγματος, περί του οποίου ήθελον κάμει αίτησιν, θέλει γείνει εις αυτούς παρά του Πατρός μου του εν ουρανοίς. Διότι όπου είναι δύο ή τρεις συνηγμένοι εις το όνομά μου, εκεί είμαι εγώ εν τω μέσω αυτών». (Ματθαίος, ιη 19-20).

Ο Χρυσόστομος σχολιάζει…. « Επειδή είπε, παρά του Πατρός μου, ίνα δείξει εαυτόν τον παρέχοντα και ου τον γεγεννηκότα μόνον …» (Υπόμνημα Τρεμπέλα Εις το κατά Ματθαίον, σελ. 337).

Τονίζει δηλαδή ότι ο ίδιος ο Χριστός είναι παρών μεταξύ των πιστών μυστηριωδώς, και ως πιστός αρχιερέας τα φέρει ενώπιον του Πατέρα.

Άλλωστε, είναι ξεκάθαρο τι θεωρούσε η αρχαία εκκλησία ως .. εκκλησία. Ο άγιος Ιγνάτιος το 107 περίπου αναφέρει… «Ομοίως πάντες εντρεπέσθωσαν τους διακόνους ως Ιησούν Χριστόν, ως και τον επίσκοπον όντα τύπον του πατρός, τους δε πρεσβυτέρους ως συνέδριον θεού και ως σύνδεσμον αποστόλων. χωρίς τούτων εκκλησία ου καλείται». (Τραλλιανούς, 3).

Χωρίς διακόνους, επίσκοπο, και πρεσβυτέρους, η οποιαδήποτε σύναξη,δεν μπορεί να κληθεί ως ‘’εκκλησία’’.

Και όχι μόνο αυτό, αλλά καυτηριάζει τις συνάξεις εκτός εκκλησίας όπου λαμβάνονται αποφάσεις ΧΩΡΙΣ ΤΟΝ ΕΠΙΣΚΟΠΟ. Αναφέρει λοιπόν… « ώσπερ ουν ο Κύριος άνευ του Πατρός ουδέν εποίησεν, ηνωμένος ων, ούτε δι’ Εαυτού, ούτε δια των αποστόλων• ΟΥΤΩΣ ΜΗΔΕ ΥΜΕΙΣ ΑΝΕΥ ΤΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΩΝ ΜΗΔΕΝ ΠΡΑΣΣΕΤΕ…» (Προς Μαγνησιοίς 7), ενώ στην Προς Σμυρναίους 8 αναφέρει… « όπου αν φανή Ο ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ, εκεί το ΠΛΗΘΟΣ έστω, ώσπερ όπου αν η Χριστός Ιησούς, ΕΚΕΙ η καθολική εκκλησία». Προφανώς, η εκκλησία έχει παραπάνω από 2-3 πιστούς και επίσκοπο και πρεσβυτέρους.

Είσαι ανώτερος του Χρυσοστόμου, του αγίου Ιγνατίου που είδε κάποιους αποστόλους, αλλά και του απ Παύλου που παραπάνω μίλησε για μία εκκλησία?

11 03 2011
Στέλιος

Τ.Ε
‘’ Θα έχετε πολλά να απαντήσετε στο Χριστό που κατακρίνετε ανθρώπους που αγαπούν τον Χριστό ασχέτως πόσο ορθά αντιλαμβάνονται τα δόγματα
*************************************************

Η γνωστή κλάψα…..
Άλλο είναι να είμαι στην εκκλησία και να μην έχω καταλάβει κάτι ορθά, και άλλο πράγμα να μην έχω αφενός καταλάβει σωστά, και αφετέρου να κατακρίνω τους ορθόδοξους ως δήθεν αιρετικούς και να προβάλλω πλάνες. Η όποια κατάκριση πάει σε ψεύτικες διδασκαλίες και όχι σε πρόσωπα.

Για τα αιρετικά δόγματα.
Ο Χρυσόστομος, δίνοντας έμφαση στην διδασκαλία που αντιπροσωπεύεται από την ιστορική Εκκλησία (την Ορθόδοξη) και παραμερίζοντας τις ψεύτικες αγάπες (τις λυκοφιλίες που παρατηρούνται σήμερα μεταξύ των Προτεσταντών), αναφέρει, ”Μηδέν νόθον δόγμα τω προσχήματι της αγάπης παραδέχεσθαι”.

Ο άγιος Κύριλλος Ιεροσολύμων, τονίζει… « Οι οπαδοί των αιρετικών, με ευγενική γλώσσα και ευγλωττία απατούν τις καρδιές των απλοϊκών ανθρώπων, και καλύπτουν με το χριστιανικό τους όνομα, σαν με μέλι, τα δηλητήρια των αιρετικών δογμάτων. Για όλους αυτούς λέει ο Κύριος, ‘’Προσέχετε μήπως σας πλανήσει κανείς’’. Για αυτό και γίνεται η διδασκαλία της πίστεως, και οι εξηγήσεις σε αυτήν’’. (Κατήχηση Δ).

Ο άγιος Ειρηναίος αναφέρει ότι η αλήθεια διασφαλίζεται με την αποστολική διαδοχή.
‘’ Η αγαπημένη φράσις του Ειρηναίου ήταν ο ‘’κανών της αληθείας’’. Αυτός βεβαίως ο κανών δεν ήταν τίποτε άλλο παρά η μαρτυρία και το κήρυγμα των Αποστόλων, που ήταν αποτεθειμένη εις την Εκκλησίαν και εμπεπιστευμένην εις αυτήν από τους Αποστόλους. Αυτό εφυλάχθη πιστώς και μετεβιβάσθη με πλήρη ομοφωνίαν απανταχού δια της διαδοχής των διαπιστευμένων ποιμένων ‘’Εκείνοι που με την επισκοπικήν διαδοχήν έχουν δεχθή το βέβαιον χάρισμα της αληθείας’’…». (Γ. Φλορόφσκι ‘’Αγία Γραφή, Εκκλησία, Παράδοσις’’, σελ.105-107).
Είσαι ανώτερος από τον άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο, τον άγιο Κύριλλο, τον άγιο Ειρηναίο?

Η αίρεση μόνο κακό κάνει στον άνθρωπο.

11 03 2011
egolpion

Ο Τ.Ε όπως όλοι οι «ερμηνευτές» της Γραφής δεν αντιλαμβάνεται ότι ο Θεός δεν μπορεί να δεσμευθεί στην ερμηνευτική «αυθεντία» ή μάλλον στην ψυχασθενική ερμηνευτική του κάθε αιρετικού! Η επίκληση του Ονόματος Του Κυρίου από 2-3 που ΝΟΜΙΖΟΥΝ ότι συνήχθησαν στο Όνομα Του Κυρίου είναι ξεκάθαρος εκβιασμός της Θείας Πρόνοιας! Σύναξη στο όνομα Του Χριστού υπάρχει ΜΟΝΟ στην Εκκλησία Του. Αυτό λέει ο Σέφερ, αλλά δεν σας αρέσει! Αντιθέτως θεωρείτε εκκλησία το κάθε κατασκεύασμα εκ των 23000 αιρέσεων που δημιουργήσατε στο όνομα του Χριστού.

11 03 2011
Στέλιος

Αγαπητό Εγκόλπιο αφενός το εδάφιο (όπως λες και εσύ) λέει άλλα πράγματα απο αυτά που λένε οι αιρετικοί (μιλάει για αίτημα και όχι για σύσταση εκκλησίας), αφετέρου δεν καλείται καμία σύναξη ως Εκκλησία αν δεν έχει διακονους, πρεσβυτέρους, και επίσκοπο με Αποστολική Διαδοχή. Ο Ηγήσιππος (όπως μας διασώζει αποσπάσματά του ο Ευσέβιος), ως ένα απο τα κριτήρια περί της γνήσιας πίστης, θέτει την αποστολική διαδοχή (όπως και ο Ειρηναίος).

11 03 2011
Στέφανος

Η ουσία είναι μία. Έξω από την Ορθόδοξη Εκκλησία σωτηρία δεν υπάρχει. Και αυτό για έναν απλό, απλούστατο λόγο. Μόνο μέσα σ’ αυτήν γίνεται η διαχείριση της Χάριτος, μόνο μέσα σ’ αυτήν μεταδίδεται το Σώμα και το Αίμα του Χριστού. Όσο και αν λεν οι αιρετικοί ότι αγαπάνε τον Χριστό, η αγάπη τους είναι εγωιστική, και αυτό φαίνεται από την εμμονή τους στην πλάνη, ακόμη και όταν τους υποδεικνύεται το σωστό. Με τόσο εγωϊσμό η αγάπη είναι ψεύτικη. Και για να είμαι πιο ακριβής η αγάπη των αιρετικών είναι δαιμονοκινούμενος συναισθηματισμός, τίποτα παραπάνω.

11 03 2011
Τ.Ε

Στέφανος (21:49:06) : Έξω από την Ορθόδοξη Εκκλησία σωτηρία δεν υπάρχει.

Φαντάζομαι ότι ο Θεός ο ίδιος στο φανέρωσε αυτό. Την ημέρα λοιπόν της Ανάστασης και τελικής Κρίσης όταν θα στεκόμαστε και οι δύο μας μπροστά στο Θρόνο Του θα τον ρωτήσω να μου πει πότε και πως σου φανέρωσε ένα τόσο συνταρακτικό πράγμα. Περιττό να σου πω σε τι θέση θα βρεθείς αν μιλάς από την κοιλιά σου και λες ότι σου κατέβει τώρα. Δηλαδή μόνο μια χούφτα (μπροστά στα δισεκατομμύρια των ανθρώπων που έζησαν και ζουν) Ορθοδόξων θα σωθούν. Συγγνώμη αλλά δεν θα πάρω… Ο Θεός στον οποίο πιστεύω θα σώσει πολλούς παραπάνω από μια χούφτα εκλεκτών… ο Θεός στον οποίο πιστεύω θέλει να σώσει τους πάντες…

Στέφανος (21:49:06) : Και για να είμαι πιο ακριβής η αγάπη των αιρετικών είναι δαιμονοκινούμενος συναισθηματισμός, τίποτα παραπάνω.

Πρώτον, καρδιογνώστης δεν είσαι. Δεύτερον, όμως και ποιο σπουδαίο σου λείπει ταπείνωση. Όποιος τόσο εύκολα κρίνει την σωτηρία άλλων ανθρώπων ή τα κίνητρά τους δεν ξέρει τίποτα από ταπείνωση.

Το ότι κάποιος δεν μπορεί να συμφωνήσει μαζί σου σημαίνει ότι έχει πολλά πράγματα υπόψιν του που δεν τον αφήνουν να συμφωνήσει. Αυτό δεν είναι εμμονή σε πλάνη αλλά ότι υπάρχουν πράγματα που είναι δύσκολο έτσι απλά κάποιος να τα αγνοήσει. Αλλά είπαμε όταν λείπει η ταπείνωση καβαλάμε το καλάμι και στέλνουμε το μεγαλύτερο μέρος των ανθρώπων που είναι αλλόδοξοι ή ετερόδοξοι στην κόλαση (και αυτό το κάνουν μελη όλων των Δογμάτων) και μετά μιλάμε για αγάπη και δικαιοσύνη και ταπείνωση. Ουαι υμιν Γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριτές!

Στέλιος (17:43:43) : Είσαι ανώτερος από τον άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο, τον άγιο Κύριλλο, τον άγιο Ειρηναίο?

Το ότι ίσως διαφωνώ μαζί τους σε ορισμένα που είπαν ΔΕΝ σημαίνει ότι θεωρώ ότι είμαι ανώτερος ερμηνευτής από αυτούς. Μήπως οι Πατέρες, κλπ. ήταν αλάθητοι σε όλα όσα είπαν; Αλάθητος άνθρωπος δεν υπάρχει, σε πάπες δεν πιστεύω.

Ούτε όμως και κανένας είναι ανώτερος του Χριστού που προειδοποίησε ότι στη Βασιλεία θα δούμε πολλούς να έρχονται από Ανατολή και Δύση (που θεωρούσαμε χαμένους) ενώ τα Παιδιά της Βασιλείας (Ιουδαίοι αλά και Χριστιανοί) που δεν είχαν αγάπη, δικαιοσύνη, ταπείνωση θα βρίσκονται έξω…

Όσο για τα περί “ψυχασθενικής ερμηνευτικής” δεν θα τα σχολιάσω διότι δεν είναι σοβαρά πράγματα και κανένας λογικός άνθρωπος δεν θα πειστεί από τέτοιο τρόπο απαξίωσης των απόψεων και ερμηνειών των αντιφρονούντων… Ο καιρός των συνθημάτων πέρασε, τώρα οι άνθρωποι σκεφτόμαστε.

11 03 2011
Στέλιος

TE
”Το ότι ίσως διαφωνώ μαζί τους σε ορισμένα που είπαν ΔΕΝ σημαίνει ότι θεωρώ ότι είμαι ανώτερος ερμηνευτής από αυτούς. Μήπως οι Πατέρες, κλπ. ήταν αλάθητοι σε όλα όσα είπαν; Αλάθητος άνθρωπος δεν υπάρχει, σε πάπες δεν πιστεύω”.
*************************************************

Τα λάθη των Πατέρων δεν υιοθετήθηκαν απο την Εκκλησία. Ατύχησες!

Γράφει ο Παπαδόπουλος για τα λάθη των Πατέρων…
«Το γεγονός του φωτισμού φαίνεται από το ότι οι διδασκαλίες τους υιοθετήθηκαν, επειδή θεωρήθηκαν σύμφωνες και ομόλογες προς την Γραφή, κυρώθηκαν από Οικουμενικές Συνόδους κι έγιναν Παράδοση της Εκκλησίας. Παράδοση και φρόνημα στην Εκκλησία γίνεται μόνον ότι αποτελεί γνήσια φανέρωση της θείας αληθείας. Το γεγονός του σφάλματος των Πατέρων φαίνεται από το ότι οι διδασκαλίες τους δεν υιοθετήθηκαν από την Εκκλησία, λησμονήθηκαν, παραμερίστηκαν, απορρίφθηκαν. Παράδειγμα οι χιλιαστικές αντιλήψεις του Ειρηναίου, όσα είπε για την ταυτότητα στο θεό ουσίας και υποστάσεως ο Μ. Αθανάσιος ή η αντίληψη περί αποκαταστάσεως των πάντων του Γρηγορίου Νύσσης και πλήθος άλλων περιπτώσεων μικρής ή μεγάλης σημασίας…Το σφάλμα οφείλεται στους εξής λόγους· Στην άγνοια, στο ότι ‘’ανθρώπινον’’ η πλάνη. Προσθέτει όμως ο Φώτιος ότι πλανήθηκαν οι Πατέρες για θέματα που δεν υπήρχε ζήτησις, που δε ζητήθηκε η γνώμη τους… Από το σφάλμα του Πατρός δεν ξενίζεται η Εκκλησία. Και το σπουδαιότερο, δεν περιφρονεί αυτόν που πλανήθηκε, διότι γνωρίζει καλά πως ένα Πατέρα δεν τον κάνει λιγότερο Πατέρα η κάποια πλάνη του. Το μόνο που προσέχει είναι να μην τον ακολουθεί στην πλάνη…. ‘’ Πόσαι δε περιστάσεις πραγμάτων πολλούς (=πατέρες) εξεβιάζοντο τα μεν παραφθεγξάσθαι, τα δε προς οικονομίαν ειπείν, τα δε και των απειθούντων επαναστάντων, τα δε εν αγνοία, οια δη περιολίσθησαι ανθρώπινον… Ει δε παρεφθέξαντο μεν η δια τινα νυν αγνοούμενην ημιν της ευθύτητος εξετράπησαν, ουδεμία δε ζήτησις αυτοίς προσενήνεκται, ουδ΄ εις μάθησιν της αληθείας ουδείς αυτούς παρεκάλεσε, πατέρας μεν ουδέν έλαττον αυτούς, ει και μη τούτο είπον, επιγραφόμεθα … τοις λόγοις τούτων, εν οις παρηνέχθησαν, ουχ εψόμεθα’’ (Φωτίου, Επιστολή Ε, Προς τον Ακυληιας Ιωάννην Ι, εις Ι. Βαλέττα, Φωτίου Επιστολαί, Λονδίνο 1864, σελ. 196). (Πατρολογία Στ. Παπαδόπουλου, Α τόμος, σελ. 44-46).

11 03 2011
Στέλιος

Κατα τα άλλα, δεν απαντάς στα παραπάνω.

11 03 2011
Τ.Ε

Στέλιος (23:25:00) :Τα λάθη των Πατέρων δεν υιοθετήθηκαν απο την Εκκλησία. Ατύχησες!

Η αρχική σου ερώτηση ήταν αν θεωρώ ότι είμαι ανώτερος ερμηνευτής από συγκεκριμένους Πατέρες, κλπ.

Στέλιος (17:43:43) : Είσαι ανώτερος από τον άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο, τον άγιο Κύριλλο, τον άγιο Ειρηναίο?

Και σου απάντησα ότι αν και μπορεί να διαφωνώ με ορισμένα που είπαν όχι ΔΕΝ θεωρώ τον εαυτό μου ανώτερο ερμηνευτή από αυτούς ή από κανέναν άλλον.

Ευχαριστώ όμως που παραδέχεσαι ότι κάνανε και λάθη άσχετα αν τα δέχτηκε ή όχι η Ορθόδοξη Εκκλησία, πράγμα που αποδείχνει ότι δεν ήταν οι τέλειοι ερμηνευτές και ότι κάνανε και λάθη όπως ΟΛΟΙ μας. Το θέμα δεν ήταν αν η Εκκλησία δεν υιοθέτησε τα λάθη τους…

Ευχαριστώ για το κομμάτι από την Πατρολογία.

Δεν έχω να πω τίποτα άλλο.

11 03 2011
Στέφανος

Αν μιλούσα για τον εαυτό μου τότε θα είχες δίκιο να γράφεις όσα έγραψες παραπάνω, δηλ. ότι δεν έχω ταπείνωση κτλ. Δεν μίλησα όμως για τον εαυτό μου αλλά για την Εκκλησία, συνεπώς προσπαθείς να μετατρέψεις μια καθολική αλήθεια σε προσωπική εκτίμηση. Δεν είναι όμως έτσι.

Και πάλι θα στο εξηγήσω με απλά λόγια. Είναι η ίδια Χάρις που μετουσιώνει τον άρτο και τον οίνο σε Σώμα και Αίμα Χριστού αυτή που θα μετουσιώσει τον χοϊκό άνθρωπο σε υιό του Θεού και συγκληρονόμο της Βασιλείας. Αυτή είναι που θεραπεύει τον άνθρωπο και τον σώζει. Δίχως αυτήν δεν γίνεται τίποτα. Χάρις Θεού υπάρχει μόνο στην Ορθόδοξη Εκκλησία.

Φυσική απόδειξη της σωτηριώδους επενέργειας της Χάριτος είναι τα άφθαρτα λείψανα των Αγίων. Τέτοια υπάρχουν μόνο στην Ορθόδοξη Εκκλησία, γι’ αυτό και γω είμαι απόλυτα πεπεισμένος, και ναι, είναι ο ίδιος Θεός που αγιάζει και αφθαρτοποιεί, Αυτός που φανερώνει που βρίσκεται η σωτηρία.

Αν ο Θεός θέλει να σώσει και τους αθεράπευτους δικαίωμά Του. Σ’ αυτόν ανήκει η κρίση. Το σίγουρο είναι ότι τους αμετανόητους δεν θα τους σώσει. Το ίδιο σίγουρο είναι ότι με παντομίμες Εκκλησία δε στήνεται. Μαζεύεστε και δυο και τρεις και χίλιοι δεκατρείς και κάνετε επικλήσεις πνευμάτων. Παίζεται τους χαρισματικούς αλλά δεν είστε. Υποκρίνεστε. Δεν ξεγελάτε κανέναν, μόνο τους εαυτούς σας.

Και βέβαια δεν είμαι εγώ αυτός που θα σας καταδικάσει. Αν ήταν στο χέρι μου θα είμασταν όλοι στον παράδεισο. Τα λόγια και τα έργα σας θα σας κρίνουν, οπότε μην φοβάσαι δεν κινδυνεύεις από μένα. Από τον εαυτό σου κινδυνεύεις.

Αυτά για τα οποία μας κατηγορείς, ο ίδιος σου τα πράττεις.

11 03 2011
Στέλιος

TE, αν δεν τους δέχεσαι, σημαίνει οτι έχεις κάτι καλύτερο εσύ. Απλή λογική.
Ανάμεσα σε αυτούς, σου παρέθεσα και για τον απ Παύλο. Μιλάει για ένα σώμα. Και σου είπα οτι οφείλουμε να ψάξουμε για αυτό το ΕΝΑ σώμα το ιστορικό. Όσο για τα λάθη των Πατέρων… είναι Πατερική διδασκαλία οτι δεν ηταν αλάθητοι (Μ Φώτιος). Και είναι σαφέστατο απο το παραπάνω, οτι η Εκκλησία ΔΕΝ υιοθέτησε τα λάθη. Όλα είναι φιλτραρισμένα και είμαστε σε θέση να τα γνωρίζουμε.

Ας δούμε τι αναφέρει πάνω στο θέμα της θεοπνευστίας των συγγραμμάτων των Πατέρων και Διδασκάλων, ο καθηγητής πατρολογίας, ο Στ. Παπαδόπουλος, από τον Α τόμο της πατρολογίας του. Προσέξτε σας παρακαλώ πολύ, ότι ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΨΕΙΣ του καθηγητή, αλλά ο καθηγητής τα στηρίζει σε ΑΡΧΕΓΟΝΕΣ πηγές που δείχνουν το φρόνημα της Εκκλησίας.

«Βλ. Πενθέκτη Οικουμενική Σύνοδο, η οποία στην απόφασή της, αφού δηλώσει ποιες παλαιές Συνόδους και αποφάσεις της Εκκλησίας επικυρώνει, γράφει· « και συνελθόντα φάναι πάντων των εν τη Εκκλησία του Θεού διαπρεψάντων ανδρών, οι γεγόνασι φωστήρες εν κόσμω λόγον ζωής επέχοντες, την πίστιν κρατείν βεβαίαν και μέχρι συντελείας του αιώνος ασάλευτον διαμένειν θεσπίζομεν και τα αυτών θεοπαράδοτα συγγράμματα τε και δόγματα πάντας αποβαλλομένοι τε και αναθεματίζοντες, ους απέβαλον και αναθεμάτισαν» (Καρμίρη Ι, 229). Η συνοδική αυτή μαρτυρία έχει ιδιαίτερη αξία και είναι πολύ ενδεικτική, γιατί δεν αφορά στους συνοδικούς πατέρες, αλλά μόνο σε όσους διέπρεψαν σε συγγράμματα και σε δόγματα, δηλ. στην θεολογική διδασκαλία» (σελ. 19).

Ενώ παρακάτω αναφέρει ο Στ. Παπαδόπουλος, … «… η Εκκλησία στις καίριες αυτές στιγμές της πατερικής θεολογίας, που έγιναν Παράδοση της, αποδίδει κύρος και σημασία ίση μ’ εκείνη που δίδει στην Αγία Γραφή. Όπως οι Προφήτες και Απόστολοι, έτσι και οι ‘’Ποιμένες (Πατέρες) και Διδάσκαλοι’’ ελάλησαν δια Πνεύματος Αγίου κατά τον Ιωάννη τον Δαμασκηνό (Έκδοσις Ορθοδ. Πίστεως 90) (σελ. 24)

«Τη βεβαιότητα της η Εκκλησία για τη συνεργία του αγ Πνεύματος στο θεολογικό έργο των Πατέρων έχει εκφράσει και συνοδικά. Άρα η βεβαιότης αυτή δεν αντιπροσωπεύει προσωπικές γνώμες, αλλά κυρωμένο φρόνημα της Εκκλησίας· Στην Έκτη Οικουμενική Σύνοδο οι Πατέρες χαρακτηρίζονται ‘’θεόπνευστοι’’ (Καρμίρη Ι, σελ. 221). Στην Πενθέκτη Σύνοδο τα συγγράμματά τους ονομάζονται ‘’θεοπαράδοτα’’. (σελ. 25)

«Στην Ομολογία του Δοσίθεου λέγεται όχι μόνον ότι δια των Πατέρων διδάσκει το Άγιο Πνεύμα, αλλά και ότι η διδασκαλία αυτή επαναλαμβάνεται όπως και στα χρόνια των Αποστόλων· ‘’ Ως γαρ η πάσα Γραφή εστί τε και λέγεται λόγος του Αγίου Πνεύματος, ουχ ότι αμέσως υπ αυτού ελαλήθη, αλλ’ ότι υπ αυτού δια των Αποστόλων και Προφητών, ούτω και η Εκκλησία διδάσκεται μεν υπό του ζωαρχικού Πνεύματος, αλλά δια μέσου των αγίων Πατέρων και Διδασκάλων…’’ (Δοσιθέου, Ομολογία ιβ, Καρμίρη II 755). Αφού οι Πατέρες αποτελούσαν τη συνέχεια των Αποστόλων, επόμενο είναι να θεωρείται το έργο τους ορθόδοξο, γνήσιο και άρα εξαιρετικά σεβαστό από το πλήρωμα της Εκκλησίας….’’Τούτων τοίνυν ούτως ομολογηθέντων, α και παρελάβομεν εκ της θείας Γραφής και των αγίων Πατέρων διδασκαλίας’’(Απόφασις Ε Οικουμενικής Συνόδου ιδ, Καρμίρη, I, 197). ‘’…ως άνωθεν εκ τε των θείων Γραφών, εκ τε της Παραδόσεως των αγίων Πατέρων παρειληφότες ασχήκαμεν… (Έκθεσις Διαλλαγών Γ Οικουμενικής Συνόδου, Καρμίρη, I, 154).
(Πατρολογία Στ. Παπαδόπουλου, Α τόμος σελ 42-43)

Τι σημαίνει όμως ότι οι Πατέρες είναι θεόπνευστοί?

Λέγοντας ότι οι Πατέρες έχουν θεοπνευστία, δεν εννοούμε ότι ανακαλύπτουν ‘’νέες αλήθειες’’, εφόσον η αλήθεια είναι παραδεδομένη ΜΙΑ ΦΟΡΑ στις Γραφές. Η ανακάλυψη ‘’νέων αληθειών’’ οδηγεί στην αίρεση και την κακοδοξία.

Ο Στ. Παπαδόπουλος στην σελίδα 26 αναφέρει «…στο θέμα τούτο υπήρξε απόλυτα σαφής ο πρώτος μέγας Πατήρ και Διδάσκαλος της Εκκλησίας, ο Θεοφόρος Ιγνάτιος. Αυτός, γράφοντας στους Εφεσίους (20), υπόσχεται να τους ξαναγράψει περί της θείας οικονομίας, μόνο αν ο Κύριος του ‘’αποκαλύψει τι’’. Περί του προσώπου δηλαδή του Χριστού και της οικονομίας του Θεού γενικά δε μπορεί κανείς να είπη κάτι περισσότερο απ΄ ότι γνήσιο έχει λεχθεί, εκτός αν στο κάτι αυτό οδηγηθεί από τον ίδιο τον Θεό. Το τελευταίο τούτο είναι βέβαια σπάνιο φαινόμενο στο χώρο της χριστιανικής γραμματείας. Η πλειονότης των έργων αυτών αποτελούν απλώς ποικίλες επεξεργασίες, αναπτύξεις κι ενδιαφέρουσες ερμηνείες διατυπωμένων ήδη αληθειών».

Στην σελίδα 31 και 32 αναφέρει… « Διαπιστώνουμε λοιπόν στο χώρο της πατερικής θεολογίας μια σταθερή διαδικασία, βάσει της οποίας επιτυγχάνεται προοδευτικά μεγαλύτερη κατανόηση και άρα γνώση της αλήθειας, που έχει ήδη αποκαλυφθεί στην Γραφή, αλλά σαν άπειρη παραμένει ανεξάντλητη…Ο Θεολόγος Γρηγόριος και ο Χρυσόστομος Ιωάννης, που αναφέρονται στην προοδευτική πορεία της αποκαλύψεως, την καταφάσκουν και την δικαιολογούν…αφού πρόκειται για περαιτέρω κατανόηση, δεν έχομε νέα αλήθεια. Αυτό αποκλείεται. Ο άγιος Ειρηναίος, που μιλάει για το τι μπορεί να προσφέρει επιπλέον (‘’πλείον’’, ‘’πλέον’’) ο καλός θεολόγος, σημειώνει εμφατικά ότι δε φέρνει νέο Χριστό ή άλλο δημιουργό Θεό, αλλά κατά κάποιο τρόπο εισέρχεται βαθύτερα στις αλήθειες αυτές και επεξεργάζεται θέματα της θείας οικονομίας (Έλεχγος Α Χ 3), δίνοντας απαντήσεις που γεννιούνται σε όσους ζουν τις παραπάνω αλήθειες».

Στη σελίδα 36 αναφέρει «…έχομε μόνο προσθήκη εμπειρίας και γνώσεως της αλήθειας, σύμφωνα και με όσα σχετικά εξήγησε ο Μ Βασίλειος…στην Εκκλησία δεν πρέπει να προσθέτουμε αλήθειες, αλλά ούτε και δόγματα ‘’εκτός του εκ προκοπής τινά αύξησιν επιθεωρείσθαι τοις λεγομένοις, όπερ ουχί μεταβολή εστίν εκ του χείρονος προς το βέλτιον, αλλά συμπλήρωσις του λείποντος κατά την προσθήκην της γνώσεως’’ (Μ. Βασιλείου, Επιστολή 223, 5 Προς Ευστάθιον, PG 32,829Β).

11 03 2011
Στέλιος

Οι Πατέρες θεολογούν με φωτισμό του αγ. Πνεύματος.

«Το έργο των Πατέρων και Διδασκάλων συντελέστηκε στις καίριες και πρωτότυπες στιγμές του με ιδιαίτερη χάρη κι ενέργεια του αγίου Πνεύματος. Γι’ αυτό και η Εκκλησία στις καίριες αυτές στιγμές της πατερικής θεολογίας, που έγιναν Παράδοσή της, αποδίδει κύρος και σημασία ίση με εκείνη που δίδει στην Αγία Γραφή. Όπως οι Προφήτες και οι Απόστολοι, έτσι και οι ‘’Ποιμένες (=Πατέρες) και Διδάσκαλοι’’ ελάλησαν δια Πνεύματος αγίου κατά τον Ιωάννη Δαμασκηνό (Εκδ. Ορθοδ. Πίστεως 90). Στα κείμενά των Πατέρων εκφράζεται πολύ συχνά – αν όχι σε κάθε βήμα- η εσωτερική βεβαιότης ότι είσοδος εις την αλήθεια , αναγωγή σε αυτήν, γίνεται μόνο με τη βοήθεια και το φωτισμό του αγ. Πνεύματος. Σε αυτό οφείλονται ‘’αποκαλύψεων δωρεαί’’. Αυτό, προκειμένου περί θείας αληθείας, κινεί τα νοήματά μας και προάγει το λόγο μας. Χωρίς να δεχτούμε την έλλαμψη του Πνεύματος δε μπορούμε να εισέλθωμε στον ‘’αληθή νού’’ της Γραφής· ‘’Ουδέ γαρ αν δίχα του δια Πνεύματος φωτισμού προς επίγνωσιν της αλήθειας ιοί τις αν’’ (Κύριλλου Αλεξανδρείας, Υπόμνημα εις το κατά Ιωάννην, PG 74, 537B). “ Από της εντεύθεν (= του Πνεύματος) πηγής και αποκαλύψεων δωρεαί και ιαμάτων χαρίσματα’’ (Χρυσοστόμου, Εις την Πεντηκοστήν Β, PG 50, 464). ‘’Επινευσαί τε ημίν την του αγίου Πνεύματος δύναμιν και ανακινήσαι των νοημάτων τα κύματα και δι’ αυτών ευπνοούντα προαγάγειν δι’ ευθείας τον λόγον…’’ (Γρηγορίου Νύσσης, Εις το Άσμα Ασμάτων ΙΒ, PG 44, 1016ΑΒ). ‘’Δια τοι τούτο προσήκει ημάς υπό της άνωθεν χάριτος οδηγουμένους και την παρά του αγίου Πνεύματος έλλαμψιν δεξαμένους, ούτως επιέναι τα θεία λόγια. Ουδέ γαρ σοφίας ανθρωπίνης δείται η θεία Γραφή προς την κατανόησιν των γεγγραμμένων, αλλά της του Πνεύματος αποκαλύψεως, ίνα, τον αληθή νουν των εγκειμένων καταμαθόντες, πολλήν εκείθεν δεξώμεθα την ωφέλειαν’’ (Χρυσοστόμου, Εις την Γένεσιν ΚΑ, PG 53, 175). Βλ. και Μ. Βασιλείου, Εις Εξαήμερον Α, PG 29, 4). Το γεγονός ότι στις μεγάλες τουλάχιστον στιγμές της θεολογίας τους οι Πατέρες και Διδάσκαλοι κινούνται και φωτίζονται με άρρητο τρόπο από το αγ. Πνεύμα ήταν και είναι διάχυτη και αδιαμφισβήτητη πίστη της Εκκλησίας. Τούτο διατυπώνεται στην υμνολογία με απόλυτη σαφήνεια, κάθε φορά που αυτή αναφέρεται σε Πατέρες· Πχ, ‘’Ολην εισεξάμενοι την νοητήν λαμπηδόνα του αγίου Πνεύματος, το υπερφυέστατον χρησμολόγημα, το βραχύ ρήματι και πολλή συνέσει θεοπνεύστως απεφθέγξατο…άνωθεν λαβόντες την τούτων αποκάλυψιν σαφώς και φωτισθέντες εξέθεντο όρον θεοδίδακτον ( Προσόμοιον εορτής Πατέρων). ‘’Εξ ουρανού γαρ έσχηκας άνωθεν την έμπνευσιν αληθώς, διό ουκ έσβεσέ σου ο πρόξενος της λήθης την μνήμην τάφος, Αθανάσιε (Ωδή Θ 18ης Ιανουαρίου). ‘’Των πυρίνων δε γλωσσών έσχε μίαν ο Γρηγόριος και πυρ υψηγορίας έπνευσεν (Ωδή Γ 30ης Ιανουαρίου). ‘’Θεόθεν την φωτοδότιν, Κύριλλε, χάριν δεξάμενος και τηλαυγής φωστήρ αναδειχθείς λογικάς εναστράψας ημιν μαρμαρυγάς (Ποίημα Ιωάννου Δαμασκηνού, Ωδή Α 18ης Ιανουαρίου). Τη βεβαιότητα της η Εκκλησία για την συνεργία του αγ Πνεύματος στο θεολογικό έργο των Πατέρων έχει εκφράσει και συνοδικά. Άρα η βεβαιότης αυτή δεν αντιπροσωπεύει προσωπικές γνώμες, αλλά κυρωμένο φρόνημά της Εκκλησίας· στην Έκτη οικουμενική Σύνοδο οι Πατέρες χαρακτηρίζονται ‘’θεόπνευστοι’’ (Καρμίρη, Ι, σ.221). Στην Πενθέκτη Σύνοδο τα συγγράμματά τους ονομάζονται ‘’θεοπαράδοτα’’. Στον τόμο της Συνόδου του 1351 διαβάζουμε , ‘’Εν διδακτοίς Πνεύματος αγίου ταις των Πατέρων δήπουτ θεοπνεύστοις θεολογίαις (Καρμίρη, Ι, 387). Και στη Σύνοδο των Ορθοδόξων, που συγκροτήθηκε στην Κωνσταντινούπολη και στο Ιάσιο (1642), βεβαιώνεται για τους Πατέρες ότι ‘’Πνεύματι θείω κινούμενοι, διδάσκουσι ημάς ου κατά άνθρωπον, αλλά καθ’ ην από του Πνεύματος έλαβον έμπνευσιν’’ (Καρμίρη, ΙΙ, 659). Και στο Συνοδικό της Ορθοδοξίας, ‘’Τοις μη ορθώς των αγίων Διδασκάλων της του Θεού Εκκλησίας θείας φωνάς εκλαμβανομένοις και τα σαφώς και αριδήλως εν αυταίς δια της του αγίου Πνεύματος χάριτος ειρημένα παρερμηνεύειν τε και περιστρέφειν πειρωμένους, ανάθεμα’’ (Συνοδικόν της Ορθοδοξίας Γ, Καρμίρη Ι, 415). Είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστικό ότι στο θέμα τούτο υπήρξε απόλυτα σαφής ο πρώτος μέγας Πατήρ και Διδάσκαλος της Εκκλησίας, ο Θεοφόρος Ιγνάτιος. Αυτός, γράφοντας στους Εφεσίους (20), υπόσχεται να τους ξαναγράψει περί της θείας οικονομίας, μόνο εάν ο Κύριος του ‘’αποκαλύψει τι’’. Περί του προσώπου δηλαδή του Χριστού και της οικονομίας του Θεού γενικά δε μπορεί κανείς να πει κάτι περισσότερο απ’ ότι γνήσιο έχει λεχθή, εκτός αν στο κάτι αυτό οδηγηθή από τον ίδιο τον Θεό. Το τελευταίο τούτο είναι βέβαια σπάνιο φαινόμενο στο χώρο της χριστιανικής γραμματείας. Η πλειονότης των έργων αυτών αποτελούν απλώς ποικίλες επεξεργασίες, αναπτύξεις κι ενδιαφέρουσες ερμηνείες διατυπωμένων ήδη αληθειών. Με αυτά κάθε άλλο παρά υποτιμάμε μέγα μέρος της χριστιανικής γραμματείας. Η αξία της και η προσφορά της είναι τεράστια. Τη διακρίνομε όμως από τα θεολογικά εκείνα έργα των Πατέρων, που το περιεχόμενό τους οφείλεται σε θείο φωτισμό και που αποτέλεσαν τον κορμό της θεολογίας, γύρω από τον οποίο στρέφεται η λοιπή γραμματεία. Άλλωστε η έκφραση και η επεξεργασία της γνήσιας Παραδόσεως, η προβολή της δηλαδή και η μετάδοσή της γίνεται μόνο από αυτούς που έχουν τη θεία χάρη, ζουν στην Εκκλησία συνειδητά και διαθέτουν ‘’την δύναμη της Παραδόσεως’’, όπως θα έλεγε ο Ειρηναίος (Έλεγχος Α Χ 2). (Πατρολογία Στ. Παπαδόπουλου, Α Τόμος σελ. 24-26).

11 03 2011
Στέλιος

Να σαι καλά. Δεν είμαι ανώτερος των Πατέρων,επομένως δέχομαι την ερμηνεία που έδιναν εκείνοι στην Αγία Γραφή, που είναι ταυτόχρονα και η ερμηνεία και μαρτυρία της αρχαίας Εκκλησίας που άφησε ο Χριστός.

12 03 2011
tertilianos

Παλαιότητα ή ποιότητα;

Σύμφωνα με τον εγκυρότερο ορθόδοξο θεολόγο του 20ού αιώνα, το μακαριστό π.Γεώργιο Φλωρόφσκυ, η ορθόδοξη παράδοση προκρίνει την αυθεντικότητα έναντι της αρχαιότητας ως κριτήριο της αλήθειας. Συνήθως ονομάζεται οτι δήθεν η παλαιότητα καθορίζει την αυθεντικότητα μιας εκκλησιαστικής θεσης, κι έτσι όλοι σπεύδουμε στο παρελθόν της παράδοσης, για να ανακαλύψουμε αποδείξεις ορθότητας. Κάτι τέτοιο, όμως, ταίριαζε στους αιρετικούς, κατά τον π. Γ. Φλωρόφσκυ, και όχι στους ορθοδόξους.

Η αλήθεια της Εκκλησίας καθορίζεται απο την αυθεντικότητα και είναι άσχετη με την αρχαιότητα. Το αληθινό είναι αρχαίο, χωρίς ποτέ να ισχύει το αντίστροφο ότι δήθεν κάθετι παλιό μέσα στην Εκκλησία είναι συνάμα καλό. Η ποιότητα σφραγίζει την παλαιότητα. Η ορθόδοξη παράδοση είναι εσχατολογική και όχι πρωτολογική. Η αληθεια είναι στα «έσχατα», στο μέλλον και στο αύριο, ουδέποτε στο χθές, στο παρελθόν ή στα «πρώτα». Οι αιρετικοί κατέφευγαν στη παλαιότητα, για να επινοήσουν τεκμήρια αλήθειας, ενώ οι ορθόδοξοι πατέρες της Εκκλησίας προσέφευγαν στην ποιότητα και στην αυθεντικότητα, για να επιβεβαιώσουν την αρχαιότητα και την παλαιότητα της παράδοσης.

Προς επίρρωση μιας τέτοιας θέσης προβάλλεται δικαίως ο ισχυρισμός του Μαξίμου Ομολογητού ότι αλήθεια είναι « η των μελλόντων κατάστασις», ενώ κάθετι παλιό υποτιμάται απο τον ίδιο μεγαλήγορο εκκλησιαστικό άνδρα, είτε ανήκει στο Χριστιανισμό («εικών τα της Καινής Διαθήκης»), είτε βρίσκεται εκτός αυτού (« σκιά της παλαιάς Διαθήκης »). Η αλήθεια έχει το μέλλον ως ορίζοντα, τόπος της είναι το αύριο, κοιτίδα της είναι η ουτοπία (η επιδίωξη που βρίσκεται τελείως εκτός πραγματικότητας) και πατρίδα της παραμένουν τα έσχατα, όχι τα «πρώτα» του παρελθόντος ενός δήθεν « χρυσού αιώνα » ή τάχα κάποιου « χαμένου παραδείσου » . Το Ευαγγέλιο επαγγέλεται το « καινόν», το εντελώς καινούργιο, που είναι στα έσχατα, δηλαδή στο απώτατο μέλλον, γι’αυτό η αυθεντική χριστιανική προσδοκία είναι η « καινή γή», ο «καινός ουρανός», η « καινή Ιερουσαλήμ», η «μέλλουσα πόλις » και ουδέποτε η «μένουσα πόλις».

Μάριος Μπέγζος

12 03 2011
Στέλιος

Ο 19ος Κανονας της Πενθεκτης ειναι αυτος :

Ὅτι δεῖ τοὺς τῶν ἐκκλησιῶν προεστῶτας, ἐν πάσῃ μὲν ἡμέρᾳ, ἐξαιρέτως δὲ ἐν ταῖς Κυριακαῖς, πάντα τὸν κλῆρον καὶ τὸν λαὸν ἐκδιδάσκειν τοὺς τῆς εὐσεβείας λόγους, ἐκ τῆς θείας Γραφῆς ἀναλεγομένους τὰ τῆς ἀληθείας νοήματά τε, καὶ κρίματα, καὶ μὴ παρεκβαίνοντας τοὺς ἤδη τεθέντας ὅρους, ἤ τὴν ἐκ τῶν θεοφόρων Πατέρων παράδοσιν. Ἀλλὰ καὶ εἰ γραφικὸς ἀνακινηθείη λόγος, μὴ ἄλλως τοῦτον ἑρμηνευέτωσαν, ἤ ὡς ἂν οἱ τῆς ἐκκλησίας φωστῆρες, καὶ διδάσκαλοι, διὰ τῶν οἰκείων συγγραμμάτων παρέθεντο· καὶ μᾶλλον ἐν τούτοις εὐδοκιμείτωσαν, ἤ λόγους οἰκείους συντάττοντες· ἵνα μή, ἔστιν ὅτε, πρὸς τοῦτο ἀπόρως ἔχοντες, ἀποπίπτοιεν τοῦ προσήκοντος. Διά γὰρ τῆς τῶν προειρημένων Πατέρων διδασκαλίας, οἱ λαοὶ ἐν γνώσει γινόμενοι τῶν τε σπουδαίων καὶ αἱρετῶν καὶ τῶν ἀσυμφόρων καὶ ἀποβλήτων, τὸν βίον μεταρρυθμίζουσι πρὸς τὸ βέλτιον, καὶ τῷ τῆς ἀγνοίας οὐχ ἀλίσκονται πάθει, ἀλλὰ προσέχοντες τῇ διδασκαλίᾳ, ἑαυτοὺς πρὸς τὸ μὴ κακῶς παθεῖν παραθήγουσι, καὶ φόβῳ τῶν ἐπηρτημένων τιμωριῶν τὴν σωτηρίαν ἑαυτοῖς ἐξεργάζονται.